Online veiling voor het goede doel

online veiling voor het goede doelWil jij een online veiling voor het goede doel, en heb je een WordPress website? Lees hier hoe ik dat heb gedaan voor hockeyclub MHC Bommelerwaard, met behulp van een (gratis) wordpress plugin.

Veiling voor het goede doel

Aanleiding voor de online veiling was de verhuizing van de hockeyclub naar een nieuw terrein. Voor de inrichtingskosten van het nieuwe clubhuis zijn diverse inzamelingsacties georganiseerd. Eén van de acties was een online veiling.
Op de actiewebsite (www.torenspektakel.nl) hebben we veilingkavels geplaatst, met elk een bepaalde looptijd, en evt een minimum opbrengst bedrag. Bezoekers konden bieden op die kavels, en de hoogste bieder bij het aflopen van een kavel, ‘won’ de kavel.
Bij ons heeft de aanbieder van de kavel de dienst of het product ‘gratis’ geleverd, de opbrengst was volledig voor het goede doel. Zodra het geld was betaald aan MHC Bommelerwaard, brachten we de bieder in contact met de aanbieder.
Op deze manier hebben we totaal bijna 100 kavels geveild, en hebben we duizenden euro’s opgehaald voor het goede doel. Voor de hockeyclub heel effectief gebleken dus!
! de veiling is niet meer online omdat de actieperiode voorbij is.

Veiling plugin wordpress

online veiling op wordpress websiteVoor de hockeyclub heb ik een wordpress website gemaakt, waarbij ik een plugin heb gezocht voor een online veiling. Er is wel wat aanbod, maar na enig speurwerk op internet heb ik gekozen voor de plugin Ultimate WordPress Auction. Volgens de leverancier werkt de plugin met elk thema. Om de plugin te vinden zoek je naar ‘Ultimate WordPress Auction’.

 

Ultimate Auction Free vs Pro version

Voor ons goede doel was de gratis versie van deze plugin voldoende.
Met de gratis versie kun je;
1) Bieden door geregistreerde of door niet-geregistreerde bieders
2) Eenvoudig kavels toevoegen: korte omschrijving (voor de overzichtspagina), uitgebreide omschrijving, incl website link, 4 plaatjes (of video) per kavel.
3) Minimum bod, buy-now prijs.
4) Per kavel kun je aangeven of er bijv. met minimaal 5 euro verhoogd kan worden, of met stappen van 10 euro.
5) Kavels kunnen opnieuw geactiveerd worden, nadat ze zijn verlopen
6) Automatische email naar bieder bij plaatsen van het bod
7) Automatische email naar bieders die overboden zijn
8) Countdown-timer per kavel
9) Automatische email naar winnaar (met betaal-details)
10) Betaling (keuze uit Paypal, overschrijving, cheque of contant. ). Wij gebruikten wire-transfer. Dan schrijf je in de automatische email voor de winnaar waar het geld naar toe overgemaakt moet worden.
Met de Pro versie kun je nog andere gebruikers kavels laten plaatsen (die je zelf nog dient goed te keuren), een toeslag toekennen per kavel, of als percentage van de opbrengst, verzendkosten opgeven, categorieën aanmaken, zoekfunctie, kavels inplannen, facturen, etc. Leek mij meer iets voor een commerciële veilingsite, en niet voor een goede-doelenveiling.

Minpunten Ultimate Auction Free plugin

Over het algemeen is dit een prima plugin. Heel eenvoudig om nieuwe kavels te plaatsen, de plugin bevat automatisch een overzichtspagina van alle lopende kavels, en er worden automatisch emails verzonden naar bieders. En gratis, ook leuk voor een goed doel!
Een enkele keer hebben we problemen gehad met die emails (niet ontvangen), ik heb de oorzaak daarvan niet kunnen ontdekken.
Het aanpassen van de standaard emailteksten is niet eenvoudig (opletten dat je niet per ongeluk de code om zeep helpt  ), maar als je het trucje eenmaal doorhebt, lukt t wel. Helaas is er geen koppeling met ideal.

Looptijd online veiling

We hebben de veiling ongeveer 3,5 maand online gehad. Dat was van tevoren een gokje, want we wisten niet hoeveel kavels we binnen zouden halen, en of het een succes zou worden. Onze ervaring is dat, als je er met wekelijks een paar nieuwe kavels bij weet te krijgen, dit een prima looptijd is. Wij hebben totaal 98 kavels geveild.

Tip: laat de spectaculaire kavels wat langer lopen (2 maanden?), maar laat de andere kavels zeker niet te lang lopen (2 tot 3 weken maximaal). Je ziet vaak dat er bij de plaatsing van een nieuwe kavel wat op geboden wordt (lage biedingen), dan een hele tijd niets, en pas tegen het einde van de looptijd weer.

 

Veilingkavels: producten & diensten

In het begin was het nog een beetje lastig om kavels te vinden, maar toen er eenmaal een aantal kavels op de site stonden, werd het steeds makkelijker. Tegen het einde van de online veiling, kregen we ze zelfs spontaan toegestuurd .
We hebben van alles geveild: een diner thuis (door de kok van een restaurant), een marketing-advies, een shirt met handtekeningen van het Nederlands hockey elftal, een tuinadvies, duikbrillen, grote beurt voor de auto, hondenuitlaat-service, etc. Voordeel voor ondernemers is dat het ze vrijwel niets kost (alleen product of dienst). Ze krijgen aandacht bij een flink publiek, en ze steunen het goede doel. Mocht de kavel niets opleveren, dan is het nóg geen probleem (heeft het niets gekost, wel publiciteit gehad). Met die argumenten zijn ondernemers snel te overtuigen, hebben we gemerkt 🙂

Online veiling ondersteund met speciale facebookpagina

We hebben de actie ondersteund met een speciale facebookpagina. Elke nieuwe kavel hebben we op die facebookpagina geplaatst, met enkele foto’s, een link naar de veilingpagina, en een leuke tekst.
Veel kavels hebben we ook nog gedurende de looptijd gepromoot op facebook. Enkele dagen voor de afloop van een kavel, hebben we nogmaals een facebookbericht geplaatst, om de bieders nog een beetje op te jagen.

Al met al wel een flinke klus om de kavels te verzamelen, en online te zetten, maar het heeft erg veel geld opgebracht, dus voor het organiserend team was dit een zeer succesvolle inzamelingsactie!